lördag 3 januari 2009

Film i jul

Har under en koncentrerad period sett tre filmer, som alla kräver att omnämnas.

Saw!
Vilken makalöst smart film! Kunde inte i min vildaste fantasi begripa hur denna serie kunnat bli så populär att antalet uppföljare nu är uppe i fyra. Den ena dessutom med den mer smaklösa omslagsbilden än den andra...
Men den första serien, från 2004, är i sanning en av de absolut smartaste jag sett i genren! Rekommenderas varmt till alla. Rykten och omdömmen vill mena att uppföljarna alla slagit in på en mer splatter- och äckelbetonad väg, och om dessa säger jag heller inget. Har inte sett någon. Och det är ju egentligen givet. Med en sådan start är samtliga uppföljare dömda att misslyckas, åratal innan de börjar skrivas...

Nyckeln till Frihet!
Har faktiskt aldrig koncentrerat sett hela rakt igenom. Har vid flera tillfällen slagit på tv:n och sett fragment av den, givetvis utan att kunna förstå varför den i sex år legat tvåa på IMBD över tidernas bästa filmer. Men det är nästan så jag resignerar. Den är fantastisk. I mycket, mycket hård konkurrens med fängelsefilmer som Flykten från Alcatraz och Den Grön Milen måste denna trots allt ses som snäppet vassare. Vet inte om jag skulle lista den som tvåa på tidigare nämnd lista (innan den måste t.ex. samtliga filmer i Gudfadern-trilogin in), men det förtar inte på något sätt det magiska i att bänka och låta sig helt och hållet svepas med i en makalöst välgjord film som verkligen fänglsar!

Mamma Mia!
Vet att jag en gång i tiden totalsågade Moulin Rouge. Och om Mamma Mia nu är det största som hänt inom musikalfilm-genren sedan dess, så är det en minst lika usel historia! Får man slänga ihop vad för skitmanus som helst, bara för att ha en ursäkt att återuppliva en bunt briljanta sånger? Varför i hela friden måste Meryl Streep och hennes galna vänninor skrika sig igenom filmen, så fort de inte sjunger? Varför i HELA FRIDEN (!!!), om det nu rör sig om musikal, väljer man en kopiöst illalåtande Pierce Brosnan till en huvudroll, eller den som ett ekskåp svängande Stellan Skarsgård till en annan? Har casting-ansvarig verkligen innerligt och helhjärtat gått in för att hitta en rollbesättning som skulle skämma ut sig och sina släkter totalt vid en live-uppsättning, bara för att visa att vad som helst kan göras på film? Vad handlar det om...

Inga kommentarer: